close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

אינטרנט- בעיות ודרכי פתרון

ישי סרוסי/ תחרות המאמריםכה חשוון, תשעד29/10/2013

גם את הנושא הזה הייתי ממליץ להורה להעלות בצורה עניינית ולא ביקורתית, על מנת למנוע מצב של אנטי מצד בנו

תגיות:

כיום, כמעט בכל בית בישראל ישנו מחשב מחובר לאינטרנט. הסכנות המצויות ברשת הם רבות, כמו גם היתרונות. בהמשך המאמר אסקור את הסכנות העיקריות, כמו כן אסקור גם את דרכי ההתמודדות עמן.

עידן האינטרנט הביא עמו דברים רבים ונהדרים מחד, אך לא מעט סכנות והתמודדויות מאידך. הפיתוי הגדול,

שהוא אחת הבעיות הגדולות ביותר שלנו כיום, הוא צריכת תכנים פורנוגרפיים (בחינם ולעיתים אף בתשלום) באתרי האינטרנט השונים. בעיה שונה שקיימת, היא הרשתות החברתיות, בעיה זו אמנם נראית כקליפת השום כאשר נידונה סוגיית הפורנוגרפיה, אך יש לה מספיק 'יתרונות' משלה. והחיסרון האחרון, שהוא נגזרת של הרשתות החברתיות בפרט וקיום האינטרנט בכלל, הוא ה'רביצה בבית' וירידה חדה בערך החברה.

כמו שצוין בפסקה הקודמת, הבעיה העיקרית היא אתרים פורנוגרפיים. אמנם לא קיימים מחקרים רבים, המצביעים על גודלה של התופעה, אך יעידו כל בני הנוער ומחנכים רבים פה אחד, מדובר בתופעה נפוצה (לא רק בקרב צעירים), שצוברת תאוצה בעיקר בעידן שבו קיימים הפלאפונים החכמים. כמובן, בראש ובראשונה הבעיה היא הלכתית, אך ללא קשר להלכה ישנן פגיעות נוספות, לדוגמא: יצירת דמיונות שווא בנוגע לנראות בני המין השני, גורם שיוצר ברירת יתר כשמגיעים לשלב החיפושים אחר השידוך מתאים; קיימות דוגמאות נוספות רבות לפגיעות הנגזרות מגלישה באתרים אלו, אך נראה שאין צורך לציין אותן.

דרך ההתמודדות העיקרית עם תופעה זו, היא יצירת חסימה על ידי אינטרנט רימון. כמובן דרך זו מוכרת אך לצערי רבים מחליטים שלא לעשות זאת. ישנה דרך חלופית שתלויה גם היא בהורים, אך אינה פותרת את הבעיה באותה יעילות, והיא העברת המחשב למקום מרכזי בבית (כמובן שפעמים רבות הבית ריק ולכן זו לא הדרך היעילה ביותר). עד כאן צוינו שתי דרכי התמודדות של ההורים, אך ללא ספק למחנכים השפעה רבה בנושא זה, ולכן המלצתי היא שילוב הנושא (לא במקום מרכזי) במערכת החינוך ובבתי הספר, עצימת עיניים לעולם לא היוותה פתרון, ולכן ככל שיקדימו אנשי החינוך להבין שחלק מהפתרון הוא בהעלאת נושא זה לסדר היום, כן ייטב. הצורה שבה יועלה הנושא צריכה להיות זהירה וללא תיאורים רבים; כמו כן העברת השיעור צריכה לקרות בזמן מוגבל, מכיוון שעיסוק רב בנושא יביא לנזק רב מן התועלת; וכמובן ,שהשיעור העוסק בנושא זה צריך לעבוד גם על דרך החיוב, ולא רק על דרך השלילה, יש להראות לנוער את הטוב שבו "אתה אדם טהור ולכן כניסה לאתר זה אינה בשבילך".

בעיה שניה שציינתי שקיימת כיום, הינה אתרי הרשת החברתית כדוגמת פייסבוק. מאז ומתמיד הדת חינכה אותנו לצניעות, והיום הרשת החברתית מחנכת להיפך, צריך לשים תמונת פרופיל יפה, לזרוק הערות שנונות ולהחצין את עצמך בכל דרך שנראית לנכון. חסרונות נוספים ברשת החברתית הם: אלימות ובריונות מילולית, שלצערנו הרב כבר גרמה פעמים רבות לניסיונות התאבדות; גישה של פדופילים לצעירים ללא שום 'גדר הפרדה'; וכמובן ישיבה ממושכת מול המחשב, שבה אדון בהמשך.

אמנם קשה יהיה למנוע מהצעירים ובני הנוער את הגישה לרשתות החברתיות, אך קל ביותר יהיה לנתב את הפעילויות שברשתות אלו. לדעתי, את עיקר האחריות בנושא זה נושא על כתפיו המחנך, עליו להיכנס לפייסבוק ולהתחבר שם עם תלמידיו, כך הם יצנזרו את פעולותיהם, דבר שיחסוך הרבה 'אמבושים' על התלמיד הפחות נחשב מקובל. דבר נוסף שעל המחנך לעשות, פתיחת קבוצה של כתתו/שבטו(בתנועות הנוער), והעלאת תכנים בעלי משמעות וכמובן מעניינים על מנת למשוך את תלמידיו. ובנוגע להורים, אמנם עיקר ההתמודדות מוטלת על המחנך, אך גם עליהם לנסות להתחבר עם ילדיהם ברשתות אלו; וכמובן להעלות לשיחה את נושא הרשת החברתית וחסרונותיה בבית, את הנושא יש להעלות ברוגע, על מנת שלא יווצר דווקא מצד הילד.

והחסרון האחרון שהועלה, הוא הישיבה הממושכת מול המחשב. אותה הימצאות ממושכת מול המחשב היא אחד הגורמים שמביאים לידי הימשכות לאתרים לא ראויים. בעיה נוספת בישיבה ממושכת, שהיא גורמת לאנטי חברתי, מאחר והנער נמצא יום שלם במחשב במקום לצאת עם החברים, ובעיה זו גדולה פי כמה וכמה מאז הגיעו הסמארטפונים.

לא קיימים דברים רבים שניתן לעשות על מנת למנוע את הישיבה הממושכת, אך בכל זאת, על כל הורה הדואג לילדו, לעודד אותו לצאת עם חברים ולעשות דברים נוספים. גם את הנושא הזה הייתי ממליץ להורה להעלות בצורה עניינית ולא ביקורתית, על מנת למנוע מצב של אנטי מצד בנו.

לסיכום, העליתי כאן את הבעיות העיקריות, לדעתי, ופתרונות אפשריים לטיפול בבעיות אלה. כמובן ש"חנוך לנער על פי דרכו", ולכן יכול להיות שישנם מקרים שבהם עצות אלה לא יעזרו. אך הדבר החשוב, העולה ממאמר זה, הוא לא לטמון ראשנו בחול ולא לפחד לדבר עם בני הנוער כל אחד בתפקידו, וכמובן לדעת איך לנתב את בני הנוער לשימוש חיובי באינטרנט, וכך אולי נמנע את המקרה הרע הבא.

בע"ה שנזכה רק לעלות במדרגות הקדושה ולקדש את החול (האינטרנט) ולא לחלל את הקודש. אמן

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה